dinsdag 26 april 2011

Brieven van Ben en Wies aan Ted en Louk

Nadat mijn moeder Miep in 2009 in het verpleegtehuis is opgenomen, is later ook mijn vader Ted opgenomen; dat was in 2010. Samen verblijven ze nu in Warmond. Wij als kinderen hebben het huis in Alphen aan den Rijn leeggehaald en de spullen opgeslagen.
In de prive spullen van Ted vond ik brieven van zijn vader en moeder, Ben en Wies aan Ted en Louk gericht, ten tijde dat ze een deel van hun opleiding kregen in het pensionaat St. Louis in Amersfoort.
De brieven dateren van eind 1938 tot en met 1940.
Voor de broers en zus van Ted en Louk en hun partners zijn deze brieven een aardige kijk in de tijd van toen. Ik weet niet of deze brieven al bekend zijn, maar ik heb ze in ieder geval online gezet.
Via de aanlogcode van een google-account, kan men via mij toegang verkrijgen.
In totaal staan er 23 gescande brieven online.Ik heb de brieven ook overgetypt en in een aparte map geplaatst, voor diegenen die het handschrift van vroeger niet goed kunnen lezen.Bij de overgetypte brieven zitten er nog twee extra. Deze brieven waren met potlood geschreven en zijn van te slechte kwaliteit om te scannen.
De inhoud van de brieven geeft een aardige kijk in de tijd van toen. Vader Ben moet hard werken en drukt zijn zoons op het hart om toch vooral hun best te doen op school, want dat is erg belangrijk, terwijl Moeder Wies meer de dagelijkse gang van zaken in het gezin bespreekt.

Geen opmerkingen: