dinsdag 14 juni 2011

Geboortedatum Oma Wies foutief ?

Nee, natuurlijk blijft de geboortedatum 6 oktober.
Bij het zoeken van de geboorte-akte werd ik echter wel in verwarring gebracht.
In het digitale archief van Den Haag kan je eerst in de zogenaamde 10-jaren tafels zoeken naar de naam die je nodig hebt.
Dus ik zoek naar Louise Cornelia Maria van der Donk. En in die tafel staat 4 oktober.








Daarna ga je zoeken op datum. Noch bij 4 Oktober en noch bij 6 Oktober vond ik de akte.

Dus ging ik maar op onderzoek uit bij het gemeentearchief van Den Haag.
Bij het gemeente-archief vertelden ze mij dat alle geboorten werden overgeschreven in tafels van 1 jaar en daarna weer in tafels van 10 jaar. En daarbij werden natuurlijk fouten gemaakt. Een veel gemaakte fout is het verschil tussen de 4 en de 7.
Daar bleek dat de aktedatum doorslaggevend is. En die was 7 oktober. Op 7 oktober 1898
is dus aangifte gedaan van de geboorte van Wies van der Donk, die op 6 oktober om 10:00 uur 's-ochtens plaats vond. Zie hier http://www.genealogieonline.nl/genealogie-hoogenbosch-graffner/I7.php

Geen opmerkingen: